5 powodów, dla których warto włączyć do diety sok z pigwowca

Być może słyszałaś już o pigwie, która jest bardziej popularną odmianą pigwowca japońskiego. To roślina często traktowana jako ozdobna, hodowana w ogródkach, sadach, czy nawet parkach. Słynie również z właściwości poprawiających odporność i ułatwiających pokonanie grypy. Jednak nie jest to jedyne dobroczynne działanie owoców tej rośliny. Poniżej przedstawię Ci 5 powodów, dla których warto na stałe wprowadzić do diety sok z pigwowca.

Różnice między pigwą a pigwowcem japońskim dotyczą przede wszystkim koloru kwiatów (pigwa kwitnie na biało lub różowo, a pigwowiec na czerwono) i wielkości owoców (u pigwowca są znacznie mniejsze). Wartości odżywcze są porównywalne, aczkolwiek niektóre źródła podają, że w przypadku pigwowca są one większe. Przyjrzyjmy się bliżej, w czym mogą nam pomóc.

1. Sok z pigwowca przeciw przeziębieniu i grypie

Owoce pigwowca zawierają cukry i kwasy organiczne, a także garbniki, pektyny i olejek lotny. Posiadają 7 razy więcej witaminy C niż cytryna oraz witaminy z grupy B, które wzmacniają układ odpornościowy. Ponadto zawierają wiele związków mineralnych, które są niezbędne do wzmocnienia naturalnej obrony organizmu.

Co, jak co, ale moja odporność pozostawia wiele do życzenia i nieustannie nad nią pracuję. Sok z pigwowca zaczęłam stosować kilka miesięcy temu. Jak dotąd okres jesienno-zimowy przechodzę bez kataru, stanu zapalnego gardła i gorączki. Oczywiście nie obeszłam się bez infekcji, ale były to bardziej efekty uboczne respiratoroterapii niż faktyczne grypowe zakażenia.

Kiedy jednak już kogoś złapie suchy kaszel, przeziębienie, grypa czy jesienne lub wiosenne przesilenie, dobrze jest spożywać owoce pigwowca w postaci soku z dodatkiem miodu.

2. Sok z pigwowca na dolegliwości układu pokarmowego

Regularne picie soku pobudza trawienie oraz wspiera przemianę materii, tym samym pozwalając pozbyć się uczucia ciężkości w brzuchu. Z tego też powodu polecany jest jako suplement diety odchudzającej. Oprócz właściwości oczyszczających, jest bardzo pomocny przy występowaniu różnych problemów, takich jak: biegunka, wymioty, niestrawność, zgaga, nieżyt żołądka i jelit. Ponadto wzmacnia wątrobę. Mogą go spożywać osoby zażywające leki.

Muszę przyznać, że te właściwości soku mnie zaskoczyły. Wcześniej nie słyszałam o takim jego działaniu. Do czasu, aż zaczęłam stosować. Zauważyłam różnicę w przyspieszeniu przemiany materii, nawet bez diety odchudzającej 🙂

3. Sok z pigwowca w przypadku niedoboru witamin i minerałów

Zawiera ogromną ilość minerałów i witamin potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wśród najważniejszych minerałów znajdują się: magnez, wapń, potas,  żelazo, sód, cynk i fosfor. Natomiast wchodzące w skład witaminy to m.in.: witamina C, witaminy z grupy B,  witamina A, Tiamina, Ryboflawina oraz kwas foliowy. Jest to paleta najważniejszych składników, o których zbilansowany poziom powinniśmy dbać na bieżąco.

W dzisiejszych czasach, kiedy w postaci gotowej – chemicznej dostępne jest prawie wszystko, mamy tendencję do kupowania suplementów diety i preparatów witaminowych w aptece. Warto jednak najpierw sięgnąć po naturalną formę uzupełnienia niedoborów, ponieważ jest to bardziej przyswajalne i zdrowsze dla organizmu.

4. Sok z pigwowca dla Twoich kubków smakowych

Smak soku jest kwaskowy, przy czym odpowiada mi bardziej niż smak cytryny. W moim odczuciu jest łagodniejszy. Jego kwaskowatość pobudza kubki smakowe i delikatnie wpływa na poprawę apetytu. Ponadto nadaje herbacie wyjątkowego aromatu, co sprawia, że przyjemnie się ją wypija.

5. Sok z pigwowca łatwy w przygotowaniu

Mieszkam na terenie, gdzie pigwowca nie sadzi się w dużych ilościach i z pewnością nie są to uprawy ekologiczne. Pierwszą porcję soku otrzymałam od kolegi ze wschodnich terenów, dla którego picie soku z pigwowca od dawna jest na porządku dziennym. Spróbowałam, przetestowałam i pokochałam.

Sok jest bardzo prosty w przygotowaniu i możesz go zrobić samodzielnie. W Internecie znajdziesz różne przepisy na jego wykonanie, natomiast ja podam Ci sprawdzony, domowy przepis mamy mojego kolegi.

Rozkrajasz owoce pigwowca na dwie części (większe na 4), w celu pozbycia się gniazd nasiennych. Z pozbawionych pestek owoców wyciskasz sok, za pomocą wyciskarki. Lekko podgrzewasz i na około 1 litr soku rozpuszczasz 1 kilogram cukru. Rozlewam do słoików. Na krótkie zużycie przygotowany sok trzymasz w lodówce, a jeżeli chcesz przygotować zapasy, konieczna jest krótka pasteryzacja.

Jeśli nie masz bezpośredniego dostępu do owoców pigwowca (tak, jak np. ja), możesz poszukać w Internecie ekologicznych sadów i zamówić sok już gotowy do spożycia. Ta opcja też się sprawdza – wypróbowałam.

Wystarczą 2-3 łyżeczki do herbaty. Obowiązuje zasada: im częściej, tym lepiej. Można sokiem całkowicie zastąpić cytrynę. Bardzo łatwo więc wzbogacić nim dietę. Nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale na stałe, żeby przez cały rok wspierać nasz organizm.

Podziel się efektami, gdy zaczniesz stosować sok z pigwowca. A może już masz go w swojej diecie?

Przeczytaj również

Od głupiej żaby do poetki

2017-11-13 16:45:53
pompka

8

Publikacje

2017-09-22 22:22:39
pompka

8

32 cytaty na 32 urodziny

2017-07-31 06:21:53
pompka

8


10 thoughts on “5 powodów, dla których warto włączyć do diety sok z pigwowca

  1. Świetnie napisane! Jestem również całkowicie za jego wprowadzeniem do diety, zwłaszcza jeśli chodzi o zawarte w nim witaminy i inne składniki odżywcze:)

  2. Czuję, że dziś przydałaby mi się flaszka soku z pigwowca. Dzięki za tę inspirację – lubię odkrywać nowe rzeczy w kuchni. Sok z pigwowca trafił na listę zakupową.

  3. Przyznam, że do tej pory miałam doświadczenia tylko z pigwowymi alkoholami, ale po tym poście mam ochotę spróbować wersji bez procentów ;D Lubię kwaskowate smaki, więc powinna przypaść mi do gustu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *