Storytelling we wpisach blogowych
Marketing nie dotyczy już rzeczy, które tworzysz, ale historii, które opowiadasz.
Seth Godin
Pisanie bloga sprowadza się do sprzedaży: idei, wartości, produktu. Nie jest to jednak sprzedaż bezpośrednia, lecz poprzez zapraszanie czytelnika do Twojego świata, w którym uwodzisz opowiadaną historią, inspirujesz, wzbudzasz zaufanie, zaszczepiasz wizję, pobudzasz wyobraźnię i stymulujesz pragnienia. Czy to Ci czegoś nie przypomina? No, właśnie.
Umiejętny storytelling jest obecnie bardzo skuteczny w przyciąganiu uwagi odbiorcy i budowaniu relacji, więc świadomie korzystaj z jego mocy, pisząc posty blogowe – nie tylko biznesowe.
Oto 3 najbardziej magnetyzujące czytelnika typy opowieści w storytellingu. Każdy dotyczy innego aspektu i posiada własną charakterystykę. Tworząc post z zastosowaniem zasad storytellingu, trzymaj się schematu budowy konkretnego rodzaju historii, którą wybrałeś.
Omówię każdy z tych schematów, skupiając się na tym, co najważniejsze.
Opowieść “Kim jestem?”
Ten typ opowieści skupiony jest na bohaterze, na historii danej osoby, którą możesz być Ty, ktoś związany z Twoją działalnością, ktoś rozpoznawalny lub po prostu ktoś z przykładowym nazwiskiem. Opowieść snuje się wokół życia osoby bohatera. Zdradza, kim jest, jakie były jego zamierzenia, przeszłość, jaka jest aktualna sytuacja, co osiągnął. Zwróć uwagę na to, że ważne jest podkreślenie trudnych momentów życia (porażek, niezrealizowanych planów, niespodziewanych sytuacji losowych), które stały się motywacją do wyciągnięcia konstruktywnych wniosków. Istotą opowieści “Kim jestem?” jest ewolucja, czyli zmiana, jaka zaszła w bohaterze w jakimś okresie czasu i dzięki której jest on teraz tym, kim jest. Tego typu historia pozwala na budowanie zaufania odbiorców. Utożsamiają się oni z bohaterem, wiele elementów z jego życia przenoszą na własne doświadczenia, dostrzegają podobieństwo emocji i zdarzeń. Więź czytelnika z bohaterem opowieści tworzy więź potencjalnego klienta z Tobą, Twoją marką, Twoim produktem.
Opowieść “Dlaczego jestem tutaj?”
Przewodni motyw historii to droga, jaką przebył bohater od jakiegoś określonego punktu w swoim życiu do tego miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy. W tej opowieści nie akcentuję się przemiany, ale skrupulatne, cierpliwe, wytrwałe dążenie do celu. Można opisać proces powstawania pomysłów, budowanie marki, etapy tworzenia produktu i porażki w dochodzeniu do produktu idealnego, wszelkie inne niepowodzenia i dalszą pracę. Opowiadaj o miejscach, zdarzeniach i ludziach na drodze bohatera do celu. Czytelnik będzie czuł się zaproszony do poznania całego procesu krok po kroku i zyska przekonanie, że nie masz nic do ukrycia. Dodatkowo pokazanie pasji i zaangażowania w osiąganiu wymarzonego efektu pozytywnie wpłynie na zaufanie odbiorców i uznanie Cię za wiarygodnego eksperta w swoim fachu.
Opowieść “Moja wizja”
Opowieść dotycząca wizji opiera się na przedstawieniu bardziej produktu niż człowieka. Przedstawia historię o tym, jak realizowała się wspaniała wizja, która pojawiła się w głowie twórcy, czyli w tym wypadku w Twojej głowie. “Moja wizja” opisuje pomysły, prototypy, nowe rozwiązania oraz o idee, które za nimi stoją. Tutaj warstwa ideologiczna jest niezmiernie istotna, bowiem wizja powinna być pokazana jako szczytny, piękny cel, który realizowany jest poprzez produkt. Przez produkt, który Ty oferujesz. Zadaniem takiej historii jest zmotywowanie odbiorców, dzięki pokazaniu im wyraźnej potrzeby podjęcia konkretnego działania. Co więcej, zjednując klientów wokół przedstawionej idei, którą urzeczywistniasz, budujesz społeczność połączoną unikalną więzią, która nie opiera się tylko i wyłącznie na sprzedaży.
Ścieżka bohatera
Jak widać, w każdej opowieści jej bohater przechodzi określoną ścieżkę, którą tworzy się według następującego, spotykanego w bajkach oraz filmach familijnych, schematu: mamy głównego bohatera, wyraźnie zarysowany cel oraz przeszkodę, w której pokonywaniu mu towarzyszymy. Można przedstawić to w kilku krokach:
1. Przed bohaterem historii stoi zadanie do wykonania.
2. Wyzwanie implikuje problem, a bohater podejmuje kolejne próby jego rozwikłania i w większości ponosi porażki.
3. W tym momencie pojawia się inspiracja, czyli ktoś lub coś podpowiada mu właściwe rozwiązanie, które okazuje się “strzałem w dziesiątkę”.
4. Bohater wykonuje zadanie i cieszy się efektami swojego „zwycięstwa”.
Jednak efektywny storytelling to nie tylko tworzenie historii według określonych zasad, zgodnie z rozwojem ścieżki bohatera, realizującej schemat. Muszą to być opowieści ciekawe. które zwracają uwagę odbiorcy. Można to łatwo osiągnąć, przełamując troszeczkę rutynę w ich opowiadaniu.
Przełamanie schematu ścieżki bohatera to nic innego, jak jej urozmaicenie lub niestandardowe jej opisanie. Oto trzy sposoby pisania, z których możesz skorzystać, tworząc storytellingowe posty blogowe:
NAJNOWSZE KOMENTARZE